Anouk komt bij me voor een C.V.opstelling. Haar contract als
onderzoeksmedewerker bij een universiteit is bijna afgelopen. Ze is op zoek
naar ander werk maar weet nog niet precies wat.
Wensen voor de toekomst
In het gesprek over haar werk en haar wensen voor de
toekomst komt al snel een dilemma naar voren. Dat is aan de ene kant haar
liefde voor het ‘harde’ onderzoekswerk, denk aan data verzamelen, analyseren en
artikelen schrijven. Aan de andere kant heeft ze een diepe wens om meer te gaan
werken als begeleider van mensen. Wordt
het denkwerk of meer werken met het hart.
Belangrijke leermeester
Ik vraag haar welke studies, banen of leermeesters een
belangrijke invloed hebben (gehad) op haar werkleven. Anouk weet dat bijna
direct. Haar studie psychologie, een professor die een belangrijke leermeester
voor haar is, haar masteronderzoek en die ene maand dat ze in het buitenland heeft
gezeten. Naast deze elementen uit het verleden krijgt ook haar toekomstige
werkplek een plaats in de opstelling.
In een C.V. opstelling hervind je je innerlijke verhoudingen
In een C.V. opstelling laat ik je tegenover je studies, banen
of een belangrijke leermeester staan. Anouk heeft haar beste vriendin
meegenomen die we als representant inzetten. Door je positie ten opzichte van je
studie, baan of leermeester in te nemen komt je innerlijke verhouding tot het
betreffende element te voorschijn. Dan kom je vaak tot heel verassende nieuwe
inzichten.
Geraakt door de 'spark'
Anouk gaat tegenover de representant van haar professor
staan en direct wordt de bijzondere verhouding tot deze leermeester zichtbaar.
Anouk is vooral geraakt door de manier waarop deze man met zijn leerlingen en
met de leerstof omgaat. De liefde voor het vak, de manier waarop hij mensen
wist te enthousiasmeren, deze man had een ‘spark’. En op die manier wil Anouk
ook heel graag aan in haar werkleven staan. Hij is voor Anouk niet alleen een
leermeester in het wat, maar misschien nog wel meer een leermeester in het hoe.
Hoe sta jij in je werkleven en heb je daarin ook zulke mooie
mensen als leermeester gehad?
Juist deze ‘spark’ is Anouk in de jaren daarna kwijtgeraakt.
De gebeurtenissen in het buitenland spelen daarbij een belangrijke rol. Hoewel
ze daar maar één
maand heeft, markeert deze maand een belangrijke breuk in haar carrière.
Aankijken
In dit geval laat ik Anouk een tijdje tegenover de
representant staan om het aan te kijken. Ik zie dat ze de volle
verantwoordelijkheid kan nemen voor deze gebeurtenis. Natuurlijk spelen de
omstandigheden een rol, maar door een belangrijk moment onder ogen te zien en
daarvoor de verantwoordelijkheid te nemen wordt je een krachtige
persoonlijkheid.
Aan het einde van de opstelling laat ik haar nog een tijdje tegenover
de representant van haar professor staan om ‘de spark’ nog eens te voelen. Want
als ze die ‘spark’ in een sollicitatiegesprek laat zien wordt ze volgens mij
direct aangenomen.