Anouk komt bij me voor een C.V.opstelling. Haar contract als onderzoeksmedewerker bij een universiteit is bijna afgelopen. Ze is op zoek naar ander werk maar weet nog niet precies wat.


Wensen voor de toekomst

In het gesprek over haar werk en haar wensen voor de toekomst komt al snel een dilemma naar voren. Dat is aan de ene kant haar liefde voor het ‘harde’ onderzoekswerk, denk aan data verzamelen, analyseren en artikelen schrijven. Aan de andere kant heeft ze een diepe wens om meer te gaan werken als begeleider van mensen. Wordt het denkwerk of meer werken met het hart.


Belangrijke leermeester

Ik vraag haar welke studies, banen of leermeesters een belangrijke invloed hebben (gehad) op haar werkleven. Anouk weet dat bijna direct. Haar studie psychologie, een professor die een belangrijke leermeester voor haar is, haar masteronderzoek en die ene maand dat ze in het buitenland heeft gezeten. Naast deze elementen uit het verleden krijgt ook haar toekomstige werkplek een plaats in de opstelling.


In een C.V. opstelling hervind je je innerlijke verhoudingen
In een C.V. opstelling laat ik je tegenover je studies, banen of een belangrijke leermeester staan. Anouk heeft haar beste vriendin meegenomen die we als representant inzetten. Door je positie ten opzichte van je studie, baan of leermeester in te nemen komt je innerlijke verhouding tot het betreffende element te voorschijn. Dan kom je vaak tot heel verassende nieuwe inzichten.


Geraakt door de 'spark'

Anouk gaat tegenover de representant van haar professor staan en direct wordt de bijzondere verhouding tot deze leermeester zichtbaar. Anouk is vooral geraakt door de manier waarop deze man met zijn leerlingen en met de leerstof omgaat. De liefde voor het vak, de manier waarop hij mensen wist te enthousiasmeren, deze man had een ‘spark’. En op die manier wil Anouk ook heel graag aan in haar werkleven staan. Hij is voor Anouk niet alleen een leermeester in het wat, maar misschien nog wel meer een leermeester in het hoe.


Hoe sta jij in je werkleven en heb je daarin ook zulke mooie mensen als leermeester gehad?

Juist deze ‘spark’ is Anouk in de jaren daarna kwijtgeraakt. De gebeurtenissen in het buitenland spelen daarbij een belangrijke rol. Hoewel ze daar maar één maand heeft, markeert deze maand een belangrijke breuk in haar carrière.


Aankijken
In dit geval laat ik Anouk een tijdje tegenover de representant staan om het aan te kijken. Ik zie dat ze de volle verantwoordelijkheid kan nemen voor deze gebeurtenis. Natuurlijk spelen de omstandigheden een rol, maar door een belangrijk moment onder ogen te zien en daarvoor de verantwoordelijkheid te nemen wordt je een krachtige persoonlijkheid.


Aan het einde van de opstelling laat ik haar nog een tijdje tegenover de representant van haar professor staan om ‘de spark’ nog eens te voelen. Want als ze die ‘spark’ in een sollicitatiegesprek laat zien wordt ze volgens mij direct aangenomen.

Reacties

Naam
E-mail*
Uw bericht
 
 

UA-78774946-1